30 april 2020
In de huidige arbeidsmarkt daalt het aantal mensen met een vast contract nog steeds. Er komen steeds meer flexwerkers bij en dat heeft voor- en nadelen. Nederland is vrij uniek als het gaat om deze toename van het aantal flexcontracten. Een op de vier werknemers heeft een flexcontract. Bij flexcontracten denken we aan oproepkrachten, uitzendkrachten, zzp’ers en werknemers met tijdelijke contracten.
Flexibele personele schil
Het Nederlandse businessmodel is in de afgelopen decennia veranderd. Werkgevers geven minder vaste contracten. Ondernemers in de bouwsector kunnen bijvoorbeeld met flexwerkers makkelijker inspelen op projecten en medewerkers inzetten waar en wanneer dat nodig is. In de toerisme en recreatiebranche heeft men meer en meer met piektijden te maken. Ook lopen startende kleine ondernemers minder risico bij het werken met flexibele arbeidskrachten.
Er dreigt juridisch gevaar
De werkgever loopt echter nogal eens juridisch gevaar bij het geven van tijdelijke contracten. Vooral MKB’ers moeten alert blijven. Vaak ontbreekt bij hen de goed uitgeruste personeelsafdeling (HR), die het personeelsbestand actief monitort. In de waan van de dag worden medewerkers met een 0-uren contract vaak veelvuldig ingezet op de werkvloer. Zet je zo´n medewerker echter structureel in gedurende een jaar, dan moet u de oproepkracht een arbeidsovereenkomst aanbieden op basis van het gemiddeld aantal gewerkte uren per maand in het voorgaande jaar.
Een ander voorbeeld is een medewerker die al 3 keer een tijdelijk contact heeft gehad binnen 3 jaar. Wilt u gebruik blijven maken deze medewerker dan moet u hem of haar een vast contract aanbieden. En werkt uw werknemer tijdens het tweede of volgende contract dat langer dan 3 jaar duurt gewoon door voor u? Dan krijgt hij automatisch een vast contract.
Goed werkgeverschap
Wat tegenwoordig ook steeds belangrijker wordt, is dat je werknemers vasthoudt. Of het nu gaat om vaste medewerkers of flexwerkers. In een arbeidsmarkt waar arbeidskrachten schaars zijn wil je niet dat je goede werknemers je verlaten voor een baan elders. Het is dus eens te meer tijd voor goed werkgeverschap. Geef werknemers niet keer op keer (te) kleine contracten, dat geeft veel onzekerheid. Het bindt medewerkers ook minder op emotioneel vlak aan je bedrijf. Bied en vergoed voor flexwerkers ook opleidingsmogelijkheden. En denk ook aan hen bij het uitdelen van kerstpakketten en einde jaars bonussen.
Backoffice ondersteuning biedt hulp bij goed werkgeverschap
Werkt u graag met een flexibele personele schil omdat uw bedrijfsvoering daar nou eenmaal om vraagt? Schakel dan liever de backoffice ondersteuning van Payoffice B.V. in. Wij kunnen uw uitzendkrachten, namens u, goed werkgeverschap aanbieden. Het mooie daarbij is dat u daar volledige zeggenschap over houdt, maar er geen omkijken naar heeft. Wij zijn op de hoogte van alle wet- en regelgeving, zodat u niet voor verrassingen komt te staan bij het afsluiten en continueren van (tijdelijke) contracten. Bovendien is onze HR-afdeling uw vraagbaak als het gaat om uw flexwerkers.
Wij werken met een geavanceerd en voor ons op maat gemaakt ICT-platform, dat zowel ons, maar ook u en uw flexwerkers, optimaal ondersteuning biedt. Het maakt onze dienstverlening bovendien zeer betaalbaar. Wij bieden daarom een beste-prijs-garantie. Nergens vindt u een kwalitatief hoogwaardiger backoffice ondersteuning als die van Payoffice, voor een lagere prijs.
Wij van backoffice uitzendbureau Payoffice vertellen u graag meer over de voordelen van onze dienstverlening. Neem gerust en geheel vrijblijvend contact met ons op. Dat kan telefonisch (kantooruren): 040 3038500 of per e-mail: info@payrotterdam.deonlinevos.nl