22 mei 2020

Sinds begin mei ligt er een protocol Samen veilig doorwerken’ voor de uitzendbranche. De bedoeling van het protocol is uitzendkrachten, uitzendorganisaties en opdrachtgevers duidelijkheid te bieden over hoe men veilig kan werken in de anderhalve-meter-economie. Dit protocol is een aanvulling op de andere (Corona-)protocollen die voor elke branche zullen gaan gelden.

Dit aanvullende uitzendprotocol geeft aan waar afspraken zijn gemaakt over de verantwoordelijkheden die te maken hebben met het geven van informatie over en het nakomen van gemaakte afspraken bij coronamaatregelen. Dit protocol is een gezamenlijke inspanning van Doorzaam met de NBBU, de ABU, het CNV, de FNV, de Unie en de LBV. De geldende adviezen aan het RIVM zijn uitgangspunt van het protocol.

Doorgeleidingsplichtig

Als opdrachtgever ben je verplicht je flexwerkers en uitzendkrachten voldoende informatie te geven over speciale werkomstandigheden binnen je bedrijf. Of over specifiek geldende veiligheidsmaatregelen op de werkplek. Als opdrachtgever moet je bovendien ook checken of de uitzendkracht of flexwerker deze informatie ook begrijpt en de daarop van toepassing zijnde bepalingen ook toe kan passen. Er komt ook een protocol voor vaste medewerkers van uitzendondernemingen.

Doorzaam, centraal loket voor veilig samen doorwerken

Doorzaam is een fonds voor de duurzame inzetbaarheid (DI) van uitzendkrachten. Zij hebben een helpdesk Coronamaatregelen Uitzendbranche ingericht, een centraal loket voor vragen en informatie. Overtredingen van de regels van ‘veilig samen doorwerken’ kunt u hier ook melden. De helpdesk is bereikbaar via een (gratis) telefoonnummer 0800-7008 en via e-mail helpdesk@doorzaam.nl.
De helpdesk kan vragen beantwoorden in het Nederlands, Pools, Engels, Spaans en Roemeens. Via de helpdesk vindt u het volledige protocol en beschikbare flyers voor uitzendorganisaties en uitzendkrachten.

Breng uitzendkrachten onder in onze backoffice ondersteuning

Bent u een ondernemer die werkt met veel met flexwerkers en uitzendkrachten? Dan weet u dat de uitgebreide administratieve verwerking van deze flexibele personeel schil u vaak veel tijd kost. Bovendien moet u zich regelmatig verdiepen in de almaar veranderende wet- en regelgeving. Dat kost tijd die u wellicht liever anders besteedt. U kunt dan overwegen uw  backoffice ondersteuning van deze uitzendkrachten uit te besteden aan een betrouwbare partner als Payoffice B.V. Wij werken voor een zeer betaalbaar tarief.

Wilt u meer weten welke voordelen onze backoffice ondersteuning u biedt? Neem dan gerust contact met ons op. Telefonisch 040 – 30 38 500 of per e-mail info@payrotterdam.deonlinevos.nl. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.